PD Dr. Thomas Langens
E-Mail: langens[at]uni-wuppertal.de
Ausgewählte Veröffentlichungen
Engeser, S. & Langens, T.A. (2010). Mapping social motives on the Big Five personality traits. Scandinavian Journal of Psychology, 51, 309-318.
Job, V. & Langens, T.A., Brandstätter, V. (2009). Discrepancies between explicit motives and goals are related to emotional well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 35, 983-996.
Langens, T.A. (2001). Predicting behavior change in Indian businessmen from a combination of need for achievement and self-discrepancy. Journal of Research in Personality, 35, 339-352.
Langens, T.A. (2002). Tantalizing fantasies: Positive imagery induces negative mood in individuals high in fear of failure. Imagination, Cognition and Personality, 21, 281-292.
Langens, T.A. (2002). Tagträume, Anliegen und Motivation. Göttingen: Hogrefe.
Langens, T.A. (2003). Daydreaming mediates between goal commitment and goal attainment in individuals high in achievement motivation. Imagination, Cognition and Personality, 22, 101-113.
Langens, T.A. (2004). Potential costs of goal imagery: The moderating role of fear of failure. Imagination, Cognition and Personality, 23, 27-44.
Langens, T.A. (2004). Positive Zielimaginationen: Gefahren und Alternativen. In J. Wegge & K.-H. Schmidt (Hrsg.), Förderung von Arbeitsmotivation und Gesundheit in Organisationen (S. 65-86). Göttingen: Hogrefe.
Langens, T.A. (2006). Failure imagery reduces self-reflectivity in individuals high in activity inhibition. Imagination, Cognition and Personality, 25, 147-160.
Langens, T.A. (2006). Wille und Gewissheit: Automatische und intentionale Emotionsregulation. Hamburg: Verlag Dr. Kovač.
Langens, T.A. (2007). Congruence between explicit and implicit motives and emotional well-being: The moderating role of activity inhibition. Motivation and Emotion, 31, 49-59.
Langens, T.A. (2007). Effects of goal priming and motive-goal congruence on dream recall. Imagination, Cognition and Personality, 26, 287-302.
Langens, T.A. (2007). Emotional and motivational reactions to failure: The role of illusions of control and explicitness of feedback. Motivation and Emotion, 31, 105-114.
Langens, T.A. (2007). Regulatory focus and illusions of control. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 226-237.
Langens, T.A. (2009). Das Motivkonzept: Ein Vergleich zwischen Klärungsorientierter Psychotherapie und allgemeiner Motivationspsychologie. In R. Sachse, J. Fasbender, J. Breil & O. Püschel (Hrsg.), Grundlagen und Konzepte Klärungsorientierter Psychotherapie (S. 117-141). Göttingen: Hogrefe.
Langens, T.A. (2009). Leistung. In V. Brandstätter-Morawietz & J.H. Otto (Hrsg.), Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Motivation und Emotion (S. 217-224). Göttingen: Hogrefe.
Langens, T.A. (2009). Methoden der Motiv- und Motivationsdiagnostik. In V. Brandstätter-Morawietz & J.H. Otto (Hrsg.), Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Motivation und Emotion (S. 94-105). Göttingen: Hogrefe.
Langens, T.A. (2009). Striving for personal goals: The role of negative mood and the availability of mood-regulation strategies. In M. Wosnitza, S.A. Karabenick, A. Efklides, & P. Nenniger (Eds.), Contemporary motivation research: From global to local perspectives (pp. 359-377). Cambridge: Hogrefe & Huber.
Langens, T.A. (2010). Activity inhibition. In O.C. Schultheiss & J.C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 89-115). New York: Oxford University Press.
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Langens, T.A. & Schmalt, H.D. (2002). Emotional consequences of positive daydreaming: The moderating role of fear of failure. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 1725-1735.
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Langens, T.A. & Schüler, J. (2005). Written emotional expression and emotional well-being: The moderating role of fear of rejection. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 818-830.
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Langens, T.A. & Stucke, T.S. (2005). Stress and mood: The moderating role of activity inhibition. Journal of Personality, 73, 47-78.
Puca, R.M. & Langens, T.A. (2002). Motivation. In J. Müsseler & W. Prinz (Hrsg.), Lehrbuch der Allgemeinen Psychologie (S. 225-269). Heidelberg: Spektrum.
Puca, R.M. & Langens, T.A. (2008). Motivation. In J. Müsseler (Hrsg.), Lehrbuch der Allgemeinen Psychologie (Zweite Auflage), S. 190-229. Heidelberg: Spektrum.
Sachse, R., Langens, T.A. & Sachse, M. (in Vorb.). Motivierung von Klienten. Bonn: Psychiatrie-Verlag.
Schmalt, H.-D. & Langens, T.A. (2009). Motivation. Stuttgart: Kohlhammer.
Schmalt, H.-D., Sokolowski, K. & Langens, T.A. (1999). Das Multi-Motiv-Gitter zur Erfassung von Anschluß, Leistung und Macht – MMG. Frankfurt: Swets.
Schmalt, H.-D., Sokolowski, K. & Langens, T.A. (2001). MMG – Multi-Motiv-Gitter. In W. Sarges & H. Wottawa (Hrsg.), Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren. Berlin: Pabst Science Publishers.
Schüler, J. & Langens, T.A. (2007). Psychological crisis in the marathon race and the buffering effects of self-verbalizations. Journal of Applied Social Psychology, 37, 2319-2344.
Sokolowski, K., Schmalt, H.-D., Langens, T.A. & Puca, R.M. (2000). Assessing achievement, affiliation, and power motives all at once–the Multi-Motive Grid (MMG). Journal of Personality Assessment, 74, 126-145.